Individu juga perlukan PR
Dipetik daripada artikel tulisan MOHAMAD SHUHMY SHUIB
SKOP PENGETAHUAN PEGAWAI PERHUBUNGAN AWAM
Sebagai seorang Pegawai Perhubungan Awam harus memiliki pengetahuan asas mengenai:
1. Misi dan Visi Jabatan
2. Peranan dan Fungsi Jabatan
3. Aktiviti-Aktiviti semasa yang sedang dilaksanakan oleh Jabatan.
4. Penjawat-Penjawat Utama
5. Orang-orang Atasan Daerah / Negeri.
6. Pengetahuan teknikal berkaitan Jabatan.
SIKAP PEGAWAI PERHUBUNGAN AWAM
Dalam apa-apa urusan semasa melaksanakan tugas, Pegawai Perhubungan Awam hendaklah sentiasa mengamalkan sikap :
1. Memberi layanan adil terhadap semua aduan sama ada aduan kakitangan atau aduan awam.
2. Sentiasa memberikan layanan mesra
3. Sentiasa bersikap berkecuali
4. Tidak beremosi menangani aduan
2. Sentiasa memberikan layanan mesra
3. Sentiasa bersikap berkecuali
4. Tidak beremosi menangani aduan
5. Tidak berdendam
6. Bersikap Pro-aktif
7. Menunjukkan perwatakan dan ketrampilan yang baik dan kemas.
PERKARA-PERKARA YANG DILARANG
Bagi mengelakkan sebarang kekeliruan dan salah tafsiran, Pegawai Perhubungan Awam dilarang :
1. Menyentuh soal-soal dasar dan polisi
2. membuat kenyataan akhbar kecuali dengan arahan ketua jabatan
3. membuat kenyataan yang bukan fakta.
ETIKA SOSIAL
Untuk memudahkan kita bergaul dan bermesra dengan orang lain, kita perlu mengetahui serba sedikit etika sosial. Jika pengetahuan tentang etika sosial terlalu cetek, seseorang itu merasakan dirinya janggal ketika bergaul dengan orang ramai. Ini akan membuatkan kita tersisih daripada masyarakat, malah ada yang menjadi wall flower (ala-ala barang hiasan jer...cantik tapi tak memberikan maklumbalas...boringggg bebbb..) ketika berada dalam sesuatu majlis.
Tatacara Perkenalan
Terdapat 2 prinsip asas:
1. Body language
2. Jangan jadi wall flower
Cara Memperkenalkan
1. Perkenalkan orang yang kurang penting kepada orang yang lebih penting.
2. Penonjolan diri sendiri adalah paling tidak penting (jangan giler glamer...)
3. Perkenalkan lelaki kepada wanita (daripada status dan pangkat yg sama).
4. Perkenalkan orang yang lebih muda kepada orang yang lebih tua.
5. Perkenalkan orang yang lebih rendah pangkat kepada orang yang lebih
2. Penonjolan diri sendiri adalah paling tidak penting (jangan giler glamer...)
3. Perkenalkan lelaki kepada wanita (daripada status dan pangkat yg sama).
4. Perkenalkan orang yang lebih muda kepada orang yang lebih tua.
5. Perkenalkan orang yang lebih rendah pangkat kepada orang yang lebih
tinggi pangkatnya.
6. Dalam urusan perniagaan, pangkat atau kuasa lebih penting.
7. Dari segi sosial, penghormatan diberi keutamaan kepada golongan diraja.
6. Dalam urusan perniagaan, pangkat atau kuasa lebih penting.
7. Dari segi sosial, penghormatan diberi keutamaan kepada golongan diraja.
Cara Memperkenalkan (Contoh dialog)
1. Boleh saya memperkenalkan……………………………
2. Saya ingin tuan/puan berkenalan dengan………………….
3. Tuan/puan, inilah……………………………………………
4. Izinkan saya memperkenalkan……………………………..
5. Silakan berkenalan………………………………………..
Cara Menjawab

1. Apa khabar?
2. Bertuah sungguh dapat bertemu tuan/puan
3. Helo!

4. Bersalam – orang lelaki mesti menunggu orang perempuan menghulurkan tangan (untuk bukan Islam) mengikut suasana di sesuatu tempat. Tapi kalo boleh, eloklah elakkan bersalam dengan yang bukan muhrim.... :)
Cara yang berkesan semasa berkenalan :
1. Tentukan kedua-dua belah pihak sudah bersedia.
2. Pandang ke arah mata orang yang diperkenalkan kepada kita.
3. Sebutkan namanya dengan jelas, betul dan tentukan suara dalam keadaan sederhana.
4. Akui sekiranya terlupa nama orang yang sedang kita bercakap.
Perbualan sosial
Bagi mewujudkan perbualan sosial yang harmonis kita perlu:
1. Berminat.

2. Mendengar dengan baik.
3. Memandang mata orang yang berbual dengan anda - eye contact (dari mata turun ke hati... :).
4. Bercakap dengan perlahan, tidak kuat dan pastikan ringkas (keep it short and simple...KISS).5. Minta pendapat pendengar (jangan syiok sendiri...kena belajar terima pandangan org lain jugak).6. Berjenaka/memuji dengan ikhlas (kalo series sangat boringggg).7. Mengawal gerakan tangan (jangan banyak sgt pergerakan...dikhuatiri tersenggol terlempang muka orang yang lalu lalang sebelah kita masa berbual :)....
3. Memandang mata orang yang berbual dengan anda - eye contact (dari mata turun ke hati... :).
4. Bercakap dengan perlahan, tidak kuat dan pastikan ringkas (keep it short and simple...KISS).5. Minta pendapat pendengar (jangan syiok sendiri...kena belajar terima pandangan org lain jugak).6. Berjenaka/memuji dengan ikhlas (kalo series sangat boringggg).7. Mengawal gerakan tangan (jangan banyak sgt pergerakan...dikhuatiri tersenggol terlempang muka orang yang lalu lalang sebelah kita masa berbual :)....
Elakkan perkara-perkara berikut (sensitif bebbbb):
1. Hal-hal peribadi.
2. Agama.
3. Politik.
2. Agama.
3. Politik.
To be continued.....
terima kasih sikit sebanyak dapat membantu saya dalam mengetahui skop perkejaan seorang pro. next week interview utk job ni hopefully berjalan lancar
ReplyDeleteterima kasih sikit sebanyak dapat membantu saya dalam mengetahui skop perkejaan seorang pro. next week interview utk job ni hopefully berjalan lancar
ReplyDelete