Dipetik daripada artikel tulisan MOHAMAD SHUHMY SHUIB


RAMAI yang tak tau yg PR nie bukanlah hanya untuk syarikat, pertubuhan ataupun kerajaan je. PR gak buleh digunakan oleh individu seperti anda dan saya. Tapi, nape plak seseorang individu tu perlukan PR? Haaaa....antara sebab2nya ialah :
1. Diorang sedang cari keje, atau
2. Sedang carik pluang nak naik pangkat (dgn erti kata lain promote diri/kipassss...beranginnnn....sejukkkk...huhhuu), atau
2. Sedang carik pluang nak naik pangkat (dgn erti kata lain promote diri/kipassss...beranginnnn....sejukkkk...huhhuu), atau
3. Cuba tuk perjuangkan sesuatu isu, atau
4. Menegakkan kebenaran, atau
5. Mungkin gak hendakkan publisiti, atau
6. Nak kan pendengar menghargai (kalaupun tidak menerima) pandangan mereka.
Apa pun alasannya, mereka sebenarnya mahu suara mereka didengari. Dalam kebanyakan situasi, individu tak boleh menggunakan pengiklanan dalam iklan utk bercerita tentang diri anda. Melalui perhubungan awam, pihak media akan bercerita tentang anda dan ini mempunyai lebih kredibiliti.
Ramai yang perasan dorang bagus dalam laksanakan perhubungan awam. Tapi sebenarnya hanya sejumlah kecil sahaja yang mampu melakukannya. kalau ikut buku, PR nie merupakan satu usaha yg disengajakan, sistematik, terancang dan berterusan bertujuan untuk menjalin dan mengekalkan persefahaman antara sesebuah organisasi dengan pelanggannya. samada sedar atau tak, PR telah dipraktikkan oleh semua organisasi sama ada dalam organisasi perniagaan atau badan-badan yang tidak bercorak perniagaan. Perhubungan Awam merangkumi semua bentuk komunikasi dengan pihak-pihak yang ada kaitan dengan sesebuah organisasi itu.
To be continued.....
No comments:
Post a Comment