FUNGSI PERHUBUNGAN AWAM
Dipetik daripada artikel tulisan MOHAMAD SHUHMY SHUIB
Individu juga perlukan PR

1.Mengukur, menilai dan menginterpretasikan sikap pelbagai publik yang berkenaan (Peringkat mengumpul maklumat daripada publik yang boleh mempengaruhi kedudukan).
2.Membantu pihak pengurusan dalam mendefinisikan objektif untuk kefahaman dan penerimaan publik terhadap barangan, rancangan, polisi dan tenaga pekerja.
3.Melengkapkan objektif ini dengan kepentingan keperluan dan matlamat pelbagai publik yang berkenaan (peringkat membuat perancangan).
4.Membentuk, menilai dan menjalankan kefahaman publik. (Kenyataan akhbar, sidang akhbar, iklan, promosi, pameran, rumah terbuka, derma, CSR atau apa saja kegiatan lain yang boleh mendatangkan imej yang baik.
PRINSIP PERHUBUNGAN AWAM YANG BAIK DALAM ORGANISASI
1. Memahami alam politik organisasi.
2. Mempelajari dan memahami sistem komunikasi tidak formal.
3. Mencari pengalaman untuk meningkatkan kemahiran.
4. Mencari rakan sumber idea dan kerja.
5. Menyesuaikan matlamat diri dengan organisasi.
6. Belajar berkomunikasi dengan baik.
7. Hindarkan berkomplot merancang menentang.
2. Mempelajari dan memahami sistem komunikasi tidak formal.
3. Mencari pengalaman untuk meningkatkan kemahiran.
4. Mencari rakan sumber idea dan kerja.
5. Menyesuaikan matlamat diri dengan organisasi.
6. Belajar berkomunikasi dengan baik.
7. Hindarkan berkomplot merancang menentang.
8. Berkawan seramai yang perlu.
9. Peka dengan isu semasa.
10.Hindarkan penggunaan pertalian anda untuk menentang ketua.
11.Maklumkan kepada ketua segala aktiviti yang berkaitan dengannya.
12.Berguna kepada mereka yang berkenaan.
13.Mendengar dengan baik.
9. Peka dengan isu semasa.
10.Hindarkan penggunaan pertalian anda untuk menentang ketua.
11.Maklumkan kepada ketua segala aktiviti yang berkaitan dengannya.
12.Berguna kepada mereka yang berkenaan.
13.Mendengar dengan baik.
SIFAT PERIBADI SEORANG PERHUBUNGAN AWAM
1. Fasih bertutur/berpidato.
2. Menjadi pendengar yang setia.
3. Pemerhati yang sepi - cuba teliti keadaan dan persekitaran. Kurangkan tabiat mengkritik yang negatif.
4. Cepat mempelajari.
5. Pandai menyesuaikan diri.
6. Mempunyai daya ingatan yang kuat.
7. Boleh memahami hati manusia.
6. Mempunyai daya ingatan yang kuat.
7. Boleh memahami hati manusia.
8. Sabar.
9. Berani.
10.Jujur.
11.Amanah.
12.Berdisiplin.
13.Penulis yang baik.
14.Peka kepada perubahan.
15.Boleh menghasilkan idea-idea baru.
16.Tenang dan cekap bertindak pada waktu kecemasan.
17.Berdiplomasi.
18.Cekap menjalankan tugas.
19.Matang pemikiran.
20.Keunggulan peribadi.
11.Amanah.
12.Berdisiplin.
13.Penulis yang baik.
14.Peka kepada perubahan.
15.Boleh menghasilkan idea-idea baru.
16.Tenang dan cekap bertindak pada waktu kecemasan.
17.Berdiplomasi.
18.Cekap menjalankan tugas.
19.Matang pemikiran.
20.Keunggulan peribadi.
Kefahaman terhadap prinsip-prinsip Perhubungan Awam menjadi asas dalam menjalinkan hubungan yang baik antara satu pihak dengan pihak yang lain. Perhubungan Awam yang berkesan akan dapat menonjolkan imej sesebuah organisasi. Layanan baik kepada publik yang memerlukan pertolongan dan perkhidmatan dengan memberi maklumat yang tepat dan secara terus- menerus kepada mereka yang berkepentingan akan dapat mengekalkan suasana harmoni dan silaturahim antara organisasi dengan publiknya.
To be continued...
No comments:
Post a Comment